Шепіт
с. Шепіт, Путильський р-н, Чернівецька область.
Показати на мапі
|
Фото Дмитра Антонюка, жовтень 2008 р.
[Пам'ятки архітектури та містобудування України. - К. : Техніка, 2000 р., с. 288]:
Комплекс дерев’яних споруд розташований на пагорбі в північній частині села, помітно виділяючись на тлі довколишніх гірських ландшафтів. До його складу входять церква, дзвіниця та невисока огорожа з вхідною брамою під ґонтовим дахом. Елементи ансамблю вирізняються винятковою єдністю архітектурно-художнього вирішення, пов’язаного з використанням авторами окремих стилістичних засад і прийомів модерну.
Іллінська церква, зведена 1898 р., має значні розміри, складний східчастий силует, а також нетрадиційні для буковинської архітектурно-будівельної школи криволінійні форми, властиві панівній наприкінці XIX - на початку XX ст. стилістичній течії модерну.
Основу пам’ятки становлять прямокутна, дуже витягнута в поперечному напрямку нава та розташовані на схід і захід від неї прямокутні, але витягнуті вже у поздовжньому напрямку приміщення вівтаря (з ризницею та паламарнею з південного та північного боків) і бабинця. Стіни східного й центрального зрубів оперезані по периметру піддашшям на фігурних кронштейнах, в той час як бабинець оточений складнішою, арковою галереєю-опасанням. У композиції домінує центральна частина, увінчана монументальним двоярусним верхом комбінованої форми -восьмерик на четверику. Бічні притвори, як і приміщення бабинця та вівтаря, що перекриті пластичними каркасними дахами, підкреслюють головну роль нави у структурі будівлі. Різнобарвні різьблені карнизи та своєрідний ритм стрілчастих, складних за малюнком вікон надають екстер’єру Іллінської церкви декоративності. Не менш складна й структура інтер’єру пам’ятки, побудована на поєднанні висотного (над навою) та глибинного принципів розкриття внутрішнього простору. Висота центрального верху в інтер’єрі підкреслюється влаштуванням у головному вівтарі, бабинці та бічних вівтарях значно нижчого коробового перекриття. Глибинне розкриття внутрішнього простору візуально посилюється появою в бабинці додаткових бічних аркад-галерей на різьблених стовпах.
Пам’ятка є одним з найоригінальніших зразків
церковному будівництві України. архітектури модерну в традиційному
Дзвіниця, зведена одночасно з церквою, розташована на південь від неї. Це досить висока каркасної конструкції будівля, нижній ярус якої - четверик, пошальований дошками, а верхній - восьмерик, вирішений у вигляді відкритої аркади-галереї, з ефектною восьмигранною банею у завершенні. Пам’ятка відзначається вишуканими пропорціями та вмілим моделюванням форм, співзвучних монументальним формам Іллінської церкви.
В.Т.Завада
[ПГА, т.4, с.365-366]:
Памятник отличается значительными размерами, усложненным многоступенчатым силуэтом, привнесением в традиционные формы деревянной архитектуры криволинейных текучих линий, свойственных господствующей в конце XIX-начале XX вв. архитектуре модерна. Деревянная, на каменном фундаменте, трехсрубная, с квадратными в плане апсидой и бабинцем, прямоугольным, вытянутым по поперечной оси нефом с небольшими квадратными помещениями по сторонам апсиды, одноглавая. Высокие стены срубов расчленены на два яруса опасанием на фигурных резных кронштейнах - выпусках бревен. Бабинец окружает открытая арочная галерея под опасанием. Крутые крыши с вогнутыми скатами завершаются оттянутыми вверх коньками. В силуэте доминирует массивный верх. Над центром нефа вырастает его развитый четверик, переходящий в приземистый восьмерик, увенчанный мощной приплюснутой формы грушевидной главой с четко выявленным перехватом у основания. Каждый объем подчеркивается полихромной линией резного карниза. Декоративный образ фасадов дополняет своеобразный ритм стрельчатых окон с разноцветными стеклами. В интерьере сочетаются высотный и глубинный принципы раскрытия пространства. Высота купола в интерьере подчеркивается более низкими полуциркульными перекрытиями апсиды, бабинца и отделенных столбами боковых частей нефа.
Глубина интерьера зрительно усиливается устроенными в бабинце боковыми арочными галереями на столбах. Резные кронштейны поддерживают хоры в западной части бабинца. Сохранились фрагменты резьбы XVII-XIX вв. Колокольня поставлена в юго-западной части комплекса, деревянная, каркасная, двухъярусная, восьмерик на четверике. Завершена луковичной главкой, повторяющей формы завершения церкви. По верху первого яруса устроена открытая галерейка.
Памятник представляет пример интерпретации народной архитектуры в формах господствующего в этот период архитектурного стиля.
© 2008, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.
|
| |
| |