Перейти на головну сторінку сайту
    на головну/home


     Чернівецька область Чернівці
Чернівці (скансен)
Чернівці (Гарячий Урбан)
Чернівці (Долішні Шерівці)
Чернівці (Каличанка)

         Вижницький р-н

Виженка-1
Виженка-2
Вижниця (Рівня)
Волока
Луківці-1
Луківці-2
Мигове
Чорногузи

         Герцаївський р-н

Буківка
Круп'янське
Луковиця
Петрашівка
Підвальне

         Глибоцький р-н

Біла Криниця
Верхні Синівці
Поляна
Турятка

         Заставнівський р-н

Баламутівка
Веренчанка
Кулівці
Самушин

         Кельменецький р-н

Комарів

         Кіцманський р-н

Берегомет
Валява
Гаврилівці
Дубівці
Зеленів
Іванківці
Киселів
Мамаївці
Нижні Станівці
Оршівці
Ошихліби

         Путильський р-н

Дихтинець
Конятин
Плоска
Путила
Розтоки
Селятин
Усть-Путила
Шепіт

         Сокирянський р-н

Білоусівка

         Сторожинецький р-н

Буденець
Давидівка-1
Давидівка-2
Стара Жадова
Череш
Ясени

Шепіт


с. Шепіт, Путильський р-н, Чернівецька область. Показати на мапі

         Церква Св. Іллі, 1898 р. та дзвіниця

Фото Дмитра Антонюка, жовтень 2008 р.

Фото Дмитра Антонюка, жовтень 2008 р.


Загальний вигляд. Пам'ятки архітектури та містобудування України, 2000 р.

[Пам'ятки архітектури та містобудування України. - К. : Техніка, 2000 р., с. 288]:

Комплекс дерев’яних споруд розташований на пагорбі в північній частині села, помітно виділяючись на тлі довколишніх гірських ландшафтів. До його складу входять церква, дзвіниця та невисока огорожа з вхідною брамою під ґонтовим дахом. Елементи ансамблю вирізняються винятковою єдністю архітектурно-художнього вирішення, пов’язаного з використанням авторами окремих стилістичних засад і прийомів модерну.
Іллінська церква, зведена 1898 р., має значні розміри, складний східчастий силует, а також нетрадиційні для буковинської архітектурно-будівельної школи криволінійні форми, властиві панівній наприкінці XIX - на початку XX ст. стилістичній течії модерну.
Основу пам’ятки становлять прямокутна, дуже витягнута в поперечному напрямку нава та розташовані на схід і захід від неї прямокутні, але витягнуті вже у поздовжньому напрямку приміщення вівтаря (з ризницею та паламарнею з південного та північного боків) і бабинця. Стіни східного й центрального зрубів оперезані по периметру піддашшям на фігурних кронштейнах, в той час як бабинець оточений складнішою, арковою галереєю-опасанням. У композиції домінує центральна частина, увінчана монументальним двоярусним верхом комбінованої форми -восьмерик на четверику. Бічні притвори, як і приміщення бабинця та вівтаря, що перекриті пластичними каркасними дахами, підкреслюють головну роль нави у структурі будівлі. Різнобарвні різьблені карнизи та своєрідний ритм стрілчастих, складних за малюнком вікон надають екстер’єру Іллінської церкви декоративності. Не менш складна й структура інтер’єру пам’ятки, побудована на поєднанні висотного (над навою) та глибинного принципів розкриття внутрішнього простору. Висота центрального верху в інтер’єрі підкреслюється влаштуванням у головному вівтарі, бабинці та бічних вівтарях значно нижчого коробового перекриття. Глибинне розкриття внутрішнього простору візуально посилюється появою в бабинці додаткових бічних аркад-галерей на різьблених стовпах.
Пам’ятка є одним з найоригінальніших зразків церковному будівництві України.
План. Пам'ятки архітектури та містобудування України, 2000 р. архітектури модерну в традиційному Дзвіниця, зведена одночасно з церквою, розташована на південь від неї. Це досить висока каркасної конструкції будівля, нижній ярус якої - четверик, пошальований дошками, а верхній - восьмерик, вирішений у вигляді відкритої аркади-галереї, з ефектною восьмигранною банею у завершенні. Пам’ятка відзначається вишуканими пропорціями та вмілим моделюванням форм, співзвучних монументальним формам Іллінської церкви.
В.Т.Завада


Вигляд з південного заходу [ПГА, т. 4, с. 366]
План [ПГА, т. 4, с. 366]

[ПГА, т.4, с.365-366]: Памятник отличается значительными размерами, усложненным многоступенчатым силуэтом, привнесением в традиционные формы деревянной архитектуры криволинейных текучих линий, свойственных господствующей в конце XIX-начале XX вв. архитектуре модерна. Деревянная, на каменном фундаменте, трехсрубная, с квадратными в плане апсидой и бабинцем, прямоугольным, вытянутым по поперечной оси нефом с небольшими квадратными помещениями по сторонам апсиды, одноглавая. Высокие стены срубов расчленены на два яруса опасанием на фигурных резных кронштейнах - выпусках бревен. Бабинец окружает открытая арочная галерея под опасанием. Крутые крыши с вогнутыми скатами завершаются оттянутыми вверх коньками. В силуэте доминирует массивный верх. Над центром нефа вырастает его развитый четверик, переходящий в приземистый восьмерик, увенчанный мощной приплюснутой формы грушевидной главой с четко выявленным перехватом у основания. Каждый объем подчеркивается полихромной линией резного карниза. Декоративный образ фасадов дополняет своеобразный ритм стрельчатых окон с разноцветными стеклами. В интерьере сочетаются высотный и глубинный принципы раскрытия пространства. Высота купола в интерьере подчеркивается более низкими полуциркульными перекрытиями апсиды, бабинца и отделенных столбами боковых частей нефа.
Глубина интерьера зрительно усиливается устроенными в бабинце боковыми арочными галереями на столбах. Резные кронштейны поддерживают хоры в западной части бабинца. Сохранились фрагменты резьбы XVII-XIX вв. Колокольня поставлена в юго-западной части комплекса, деревянная, каркасная, двухъярусная, восьмерик на четверике. Завершена луковичной главкой, повторяющей формы завершения церкви. По верху первого яруса устроена открытая галерейка.
Памятник представляет пример интерпретации народной архитектуры в формах господствующего в этот период архитектурного стиля.





© 2008, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.





[an error occurred while processing this directive]