|
|
Radenychi
Radenychi, Mostys`ka district,
L`viv region.
Show on map
|
Раденицький храм є яскравим прикладом барокових безвежевих дерев'яних римо-католицьких храмів на теренах України.
Photo by Olga Merje, 2007 р.
Інтер'єр костелу поліхромований, частково збереглись розписи з XVIII ст. Стінопис більшої поверхні -
це імітація мармуру. На стінах нави та презбітерія ілюзорна архітектура - пілястри, а між ними аркади
Римо-католицька парафія в селі була утворена близько 1479 р. його орендарем, Миколаєм Стадницьким;
належала до Перемишльського деканату, а після утворення деканату в Мостиськах у 1641 р. на завжди увійшла до
його юрисдикції. Згідно документів XVIII ст. найстарший костел в Раденичах був зведений при Казимирі Великому,
проте переконливішою є версія про спорудження храму разом з утворенням парафії. Черговий костел був побудований
між 1641 та 1645 рр. за сприяння Львівського єпископа-помічника Андрія Средзинського, котрий і освятив його.
Тоді ж повстала при костелі нова дзвіниця.
У 70-х роках XVII ст. храм потерпів під час турецько-татарського
нападу. Новий дерев'яний костел замість попереднього, який став непридатним, збудували у 1754 р. (за розповідями
старожилів села його
| |
перенесли із с. Зав'язанці), а 19.07.1768 р. його освятив Перемишльський єпископ-помічник
Ігнатій Кшижановський. Парох о. Антоній Тропп за власний кошт збудував нову дзвіницю та позолотив головний вівтар,
а парафіяни допомогли в оздобленні решти храму. У 1848, 1854 та 1888 роках придбали дзвони та оновили поліхромію
склепіння нави.
У 1720-х рр. у Раденичах виникло Братство Провидіння Господнього, яке стало одним з найбільших релігійних об'єднань дієцезії. 1726 р. для нього спорудили каплицю Провидіння Господнього. У 1913 р. парафію, яка охоплювала майже два десятка сіл та налічувала понад 2 тисячі вірних, обслуговував парох о. Вінцент Збегневич. У 1924-1925 і 1932-1934 рр. костел в Раденичах відремонтували, а наприкінці 20-х років змонтували, використавши окремі складові частини XVIII ст., частково позолочені 4 вівтарі: головний, св. Антонія, Матері Божої Святого Розарію та у каплиці Провидіння Господнього. 1933 р. парафію чисельністю 14 сотень вірних (відділились у самостійну парафію Липники) адміністрував о. Євгеній Оконь.
У ІІ-й пол. ХІХ ст. ґрунтовно перемальовано розписи на склепінні головної нави; ймовірно, їх виконав Шимон Лабовіч.
Після ІІ світової війни храм діяв аж до 1956 р. Останній парох о. Йоан Обара з частиною костельного майна виїхав до Польщі. Значна кількість упорядження була перенесена до місцевої церкви. Святиню, в якій був склад мінеральних добрив, повернули 1989 року римо-католицькій громаді села, яка відремонтувала її та повернула первісне упорядження. Після 1989 р. конструкції споруди зміцнено лисицями, фасади оббито ґонтами, дах покрито бляхою, збудовано невеликий ґанок при головному фасаді; на осі головного фасаду зведено нову дзвіницю (стара розташовувалась у північно-західній частині території).
Тепер костел належить до парафії у с. Стрілецьке Мостиського району (Мостиського деканату), утвореної 1 червня 1992 р.
Костел знаходиться в історичному центрі села, що зветься Клібаня. Зведений на осі вулиці - характерним бароковим прийомом, вівтарем орієнтований на схід. Композиційна роль в середовищі - акцент. Розпланувальна система села - змішана.
Територія об'єкта (загальна площа - 0,14 га) рівнинна. Впорядкована, довкола загороджена; озеленена деревами та кущами, поросла травою та квітами. На осі головного фасаду костелу - нова дерев'яна дзвіниця, накрита наметовим дахом, із стінами оббитими ґонтом. Зі сходу - могили священиків та хрест.
За типологією - сакральна споруда. Габаритні розміри об'єкта - 14,25 х 21,95 м. Загальна площа - близько 250 м?.
Храм дерев'яний, зрубної конструкції, ззовні шальований, на підмурівку з цегли та каміння. Псевдобазиліка, тринавовий,
п'ятипрясловий. До прямокутної в плані нави зі сходу примикає видовжений в плані прямокутний презбітерій з апсидою, за
шириною та висотою рівний головній наві. До південного фасаду примикає прямокутна в плані каплиця з апсидіолою, а до
північного - захристія та невелика крухта. Перед головним входом західного (фронтального) фасаду - невеликий ґанок.
Стіни екстер'єру зміцнено лисицями і оббито ґонтом.
|
|
Над аркадами між навами ілюзорні архівольти з рококовими картушами з гербами Польщі та Литви.
|
При фронтальній стіні (західній стіні нави) - музичний хор
|
Дверні прорізи до головної нави, до крухти, з крухти до нави, до каплиці і до захристії - прямокутні з лучковим завершенням.
Двері головної нави - дерев'яні, двостулкові. Дверний проріз ззовні до захристії - прямокутний; двері одностулкові.
На одвірку над головним входом до нави напис: ADORATE DOMINUM / IN ATRIO SAN / CTO EIUS / Псалом 95; над входом з крухти до
нави - BEATUS HOMO QUI / VIGILAT AD FORES MEAS QUOTIDIE.
Вікна бічних стін нави (по два у кожній), південній стіні презбітерія (два) - прямокутні з лучковим завершенням,
у західній стіні нави (на фронтальному фасаді) - у формі чотирилисника, в східній стіні захристія - прямокутне.
На балці над вікном в захристії напис: CASTA PLACENT SUPERIS PURO CUM CORDE VENITE.
"Веселкова балка" - (польск. "балка тенчова") у дерев'яних римо-католицьких храмах -
дерев'яна оздобна балка, влаштована між навою та вівтарною частиною вгорі простору, що називається
тенчовим ("веселковим").
На "веселковій" балці раденицького котелу - постамент з образом св. Марії Магдалени (дерево, олія).
Вище - різьба Розп'яття Ісуса Христа (дерево, поліхромія, золочення). На "веселковій" балці написи:
зі сторони презбітерія - "HAEC ECCLESIA CULTUI Divino Honori(bus) B(eati)ss(i)mae Vig[i]nis
MARIAE in Caelum Assumpt(a)e, Aedificata Proprio
Sumptu Peril(lustri) R(evere)ndi Valentini Wichrowski S(anctae) T(helogiae) D(octoris) / Can(onici) Cath(edralis)
Prem(isliensis) eiusdem Ecclesiae Rectoris Anno Domini 1754", зі сторони нави - "HOC OPUS NOSTRAE SALUTIS".
Центральна нава перекрита склепінням, у вівтарній частині -
імітація склепіння. На "веселковій" балці - постамент з образом св. Марії Магдалени (дерево, олія). Вище - різьба
Розп'яття Ісуса Христа (дерево, поліхромія, золочення). На "веселковій" балці написи: зі сторони презбітерія -
"HAEC ECCLESIA CULTUI Divino Honori(bus) B(eati)ss(i)mae Vig[i]nis MARIAE in Caelum Assumpt(a)e, Aedificata Proprio
Sumptu Peril(lustri) R(evere)ndi Valentini Wichrowski S(anctae) T(helogiae) D(octoris) / Can(onici) Cath(edralis)
Prem(isliensis) eiusdem Ecclesiae Rectoris Anno Domini 1754", зі сторони нави - "HOC OPUS NOSTRAE SALUTIS".
Інтер'єр поліхромований, частково збереглись розписи з XVIII ст. Стінопис більшої поверхні - це імітація мармуру.
На стінах нави та презбітерія ілюзорна архітектура - пілястри, а між ними аркади. Над аркадами між навами ілюзорні
архівольти з рококовими картушами з гербами Польщі та Литви. У центрі псевдо склепіння презбітерія - розпис Успіння
Матері Божої. По боках - Євангелисти (Матей, Марко, Лука та Йоан) в овальних обрамуваннях. На стелі головної нави -
Свята Трійця (згідно твору Рубенса).
Над навою, презбітерієм та захристію - дахи двосхилі, над апсидою презбітерія та апсидіолою каплиці, а також
над крухтою - багатосхилі. На гребені даху нави - десятигранна в плані сигнатурка з ліхтарем, звінчана куполом
з хрестом. Покрівельний матеріал даху - бляха.
Дзвони:
1) оздоблений стилізованим рослинним орнаментом, з написом: "W. X. Stanislaw Mroczkowski proboszcz radenicki /
dal przelac r. p. 1848";
2) "Anatol" з зображенням св. Йосифа з Дитятком і написом: "Ofiaruja parafianie za Arcypasterza Ks. Bpa
Anatola Nowaka";
3) "Eugeniusz" з зображенням Божого Серця і написом: "Staraniem Ks. Eugeniusza Okonia.
Krolowo Korony Polskiej blogoslaw nam";
4) "Katarzyna" з написом: "Fundowala Katarzyna Podgorska Dyr. Szkoly";
три останніх виконав заклад Фельштиньських (Перемишль, 1932 р.).
1. Бучек М., Седельник І. Львівська архідієцезія латинського обряду. Ілюстрована розповідь. Том 1.
Парафії, костели та каплиці (Львівська обл.). - Львів, 2004. - С. 220-221.
2. Hauser Z. Ilustrowany przewodnik po zabytkach Galigji Wschodniej. Kresy Lwowskie,
Lwow, Stanislawowskie. - Warszawa: Burchard Edition, 2004. - S. 191.
3. Krasny P. Kosciol parafialny p. w. Wniebowziecia Najswietszej Panny Marii w Radeniczach //
Materialy do dziejow sztuki sakralnej na ziemiach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej. Redakcja naukowa Jan K. Ostrowski.
Czesc I. Koscioly i klastory rzymskokatolickie dawnego wojewodztwa Ruskiego. Tom 7. - Krakow: Miedzynarodowe
Centrum Kultury w Krakowie, 1999. - S. 271-281; il. 402-426.
© 2008, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.
|
Розділ "Костели"
Інший костел ХVIIІ ст. на Львівщині:
Тадані
| |
| |
[an error occurred while processing this directive]
|