To the homepage
    home


     Poltava region
Poltava

         Chornukhy district

Horodysche
Voron`ky

         Hadiach district

Bobryk
Kharkivtsi
Sary
Vel`bivka

         Lubny district

Berezotocha
Pisky

         Myrhorod district

Mal`tsi
Myrhorod

         Orzhytsia district

Stary Irzhavets

         Pyriatyn district

Vechirky

         Zin`kiv district

Bobrovnyk
Mali Budyscha
Opishnia-1
Opishnia-2



Photo by Serhij Krynytsia:

Photo by Serhij Krynytsia,April 2008
Photo by Serhij Krynytsia,April 2008
Photo by Serhij Krynytsia,April 2008
Photo by Serhij Krynytsia,April 2008

Poltava


Poltava, Poltava region. Show on map

         Saviour church, 1705, 1811, 1845

Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006

Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006


Я писала про цю незвичайну церкву у своїй рубриці "Дивні пам'ятки" в журналі "Міжнародний туризм" (№1(73)`2007, с.88-89):


ЦЕРКВА В ФУТЛЯРІ

Невеличка церква на Спаській вулиці у Полтаві на перший погляд зовсім не здається дивною. Дещо приземкувата баня, цегляні потиньковані стіни... Насправді ж, Спаська церква - це пам'ятка будівництва... дерев'яного, крім того - єдина, що збереглася на Полтавщині з XVIII ст. Щоб зрозуміти, в чому ж тут секрет, треба звернутися до багатої подіями історії церкви.
Дерев'яну, з міцних дубових брусів, Спаську церкву поставили у 1705-1706 роках у середмісті Полтави поблизу Курилівської брами. Будівництво ініціював настоятель церкви-попередниці, що згоріла за рік до того, а допомагав у спорудженні церкви полтавський полковник Іскра. За кілька років храмові довелося стати свідком героїчної оборони полтавської фортеці. 21 червня 1709 року її захисники біля стін Спаської церкви присягнули стояти насмерть і не здати місто ворогу. Й присяги своєї дотрималися - відомо, чим закінчилася для шведів Полтавська битва (втім, добре це чи погано було для України, ще й досі не вирішили історики). Згодом, за легендою, Петро І слухав у Спаській церкві подячний молебень за перемогу. Та й відпочивав після бою він неподалік - про це нагадує пам'ятник, що за кількадесят метрів від церкви. Дев'ятиметрову піраміду із барельєфом сплячого лева, увінчану шоломом і обладунками, встановили у 1849 році, до 140-річчя Полтавської битви. Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006 Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006

На цих фото видно "коридор" між внутрішніми дерев'яними і зовнішніми цегляними стінами, що оперізує всю споруду по периметру. Зовнішні стіни оберігали історичну пам'ятку, як футляр, а заодно і створювали ефект "термоса" в холодну погоду.
Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006


Photo by Volodymyr Udovichenko, November 2006 Йшли роки, дерев'яна церква почала руйнуватися, її навіть частково розібрали через вітхість - вцілів лише бічний приділ. Але, на щастя, завдяки історичним заслугам пам'ятку було врятовано. У 1837 р. царевич Олександр Миколайович (майбутній імператор Олександр II) пожертвував кошти на збереження пам'ятки. За проектом відомого архітектора А.Тона над дерев'яною спорудою 1845 року звели мурований "футляр" у вигляді однобаневого храму (до нього ще добудували дзвіницю, але її розібрали у 1930-х роках). Між внутрішніми та зовнішніми стінами по периметру церкви залишили прохід. Тепер його частково займають ризниця та інші допоміжні приміщення, решта ж являє собою коридорчик. Взимку у церкві, напевно, тепло - подвійні стіни виконують роль термоса.
Ідея "церкви в футлярі" не тільки дозволила зберегти історичну пам'ятку, але й подарувала нам унікальну "споруду в споруді".


Photo by Serhij Krynytsia,April 2008 Photo by Serhij Krynytsia,April 2008

Photo by Serhij Krynytsia,April 2008


Загальний вигляд перед реконструкцією 1845 р. Літографія Селезньова за рисунком Арандаренка 1830-х рр.

Загальний вигляд перед реконструкцією 1845 р. Літографія Селезньова за рисунком Арандаренка 1830-х рр.


Вигляд з півдня [ПГА, т. 3, с. 285]
План [ПГА, т. 3, с. 285]

[ПГА, т.3, с.292-293]: Часть бывшей Преображенской церкви Крестовоздвиженского монастыря, разобранной за ветхостью в 1811 г. Боковой придел, в котором, по преданию, Петр 1 торжественно отмечал победу в Полтавской битве, решили сохранить и в память об этом историческом событии в 1837-1845 гг. над ним соорудили каменный футляр по проекту архит. А. Тона.
Сооружение деревянное, трехсрубное, с притвором с запада, одноглавое. Квадрат центрального сруба при помощи парусов переходит в восьмигранник завершения. Бабинец соединен с центральной частью полукруглой аркой-вырезом. Деревянная часть заключена в кирпичный оштукатуренный футляр, накрытый большим приземистым куполом. Вокруг деревянных стен оставлен проход.
Здание - единственный образец деревянного зодчества XVIII в. на Полтавщине.


[Пам'ятки архітектури та містобудування України. - К.: Техніка, 2000 р., с. 198]:

Дерев’яну Спаську церкву зведено 1706 р. в історичному середмісті Полтави поблизу Курилівської брами настоятелем згорілої в 1704 р. Спасо-Преображенської церкви І.Світайлом. Допомогав у спорудженні церкви полтавський полковник І.Іскра.
Після сумнозвісної Полтавської битви влітку 1709 р. у цій церкві слухав подячний молебень російський цар Петро І, а біля церкви поховано загиблих захисників Полтавської фортеці.
У 1837 р. царевич Олександр Миколайович (майбутній імператор Олександр II) пожертвував кошти на збереження пам’ятки. 1845 р. за проектом харківського архітектора А.Тона навколо дерев’яної церкви з відступом від її стін змуровано “футляр” у вигляді однобаневого храму, а 1847 р. з заходу до нього добудовано муровану дзвіницю. У 1890 р. територію обведено мурованою огорожею. Дзвіницю розібрано в 1930-х роках.
Дерев’яну церкву складено з дубових брусів. Вона тридільна, з притвором-ганком, прямокутними зрубами й одним однозаломним верхом, укритим ґонтом. Перехід від четверика нави до восьмерика верху - за допомогою плоских трикутних пандатив.
Мурований “футляр” - тридольний, з прямокутними компартиментами й приземкуватою банею. Вікна - прямокутні, дверні прорізи - зі зрізаними верхніми кутами. Стіни зовні й усередині потиньковані та побілені, дахи та баня укриті покрівельною сталлю по дерев’яних кроквах і кружалах.
Спаська церква - єдиний уцілілий на Полтавщини зразок дерев’яного храму XVIII ст., один з найперший прикладів консервації історичних споруд.
В.В.Вечерський











© 2009, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.






[an error occurred while processing this directive]