To the homepage
    home


     Ternopil' region
Ternopil`

         Berezhany district

Berezhany
Nadrichne
Sloviatyn
Urman'
Zhukiv

         Borschiv district

Hermakivka
Ivane-Puste
Sapohiv
Vovkivtsi
Vysichka

         Buchach district

Biliavyntsi
Pomirtsi
Sokilets`

         Chortkiv district

Chortkiv-1
Chortkiv-2
Cherkavschyna
Nahiryanka
Zabolotivka

         Husiatyn district

Kopychyntsi
Kozyna
Krohulets'
Sukhostav
Volytsia

         Kozova district

Koniukhy
Mala Plavucha
Plotycha
Schepaniv

         Kremenets' district

Bashuky
Kremenets`
Novyj Oleksynets'
Pochaiv

         Lanivtsi district

Vanzhuliv

         Monastyrys'ka district

Chekhiv
Hryhoriv
Koropets'
Monastyrys'ka

         Pidhaytsi district

Novosilka
Pidhajtsi
Shumliany
Stare Misto

         Pidvolochys`k district

Haluschyntsi
Skoryky
Schasnivka

         Shums'k district

Novostav

         Terebovlia district

Derenivka

         Zalischyky district

Koshylivtsi
Kulakivtsi
Solone

         Zbarazh district

Bodaky
Kolodne
Shymkivtsi
Vyshnivets'

         Zboriv district

Hodiv
Kal'ne
Kalynivka
Rozhadiv
Seretets'

Photo by Olena Krushynska, 2008:

Photo by Olena Krushynska, March 2008
Photo by Olena Krushynska, March 2008
Photo by Olena Krushynska, March 2008
Photo by Olena Krushynska, March 2008

Photo by Ihor Khoma, 2006:

Photo by Ihor Khoma, May 2006

Chortkiv


Chortkiv, Chortkiv district, Ternopil' region Show on map


Чортків - відоме історичне містечко, де збереглися не лише поодинокі пам'ятки, але й забудова середмістя [ПГА, т.4, с.89-90]. Оскільки в Чорткові є дві видатні дерев'яні церкви - Знесенська та Успенська, на сайті кожній довелося виділити окрему сторінку.

         Dormition of the Blessed Virgin church, 1635

Photo by Olena Krushynska, March 2008

Photo by Olena Krushynska, March 2008

Photo by Olena Krushynska, March 2008 Рисунок 1929 року

Дзвіниця на рисунку 1929 року і на світлині, зробленій після реконструкції церкви і дзвіниці, що була виконана в 1990-х роках (Photo by Olena Krushynska, March 2008)


Due to local residents' and tourists' testimonies we ascertain that the Dormition church was demolished and assembled anew "from nothing". In Mykola Zharkikh's observations we can read: "The altar of the church is oriented toward east. At the time of my visit the church was demolished to the ground; the details were put around along with new timber for reconstruction." The reasons for doing this are explained in a note written two years before, in October 1987. Yaroslav Lemyk, a known Lviv collector, wrote the following: :

"Про дивну і казкову перлину народної архітектури Поділля вперше писав Г.Лукомський у праці "Старинная архитектура Галиции" (Петроград, 1915): "Особенно привлекательная по виду, хотя мало типична для строительства края вообще, - церковь в Старом Чорткове на реке Серет (1685 года) - с пирамидальным шатром колокольни и очень живописными огромными крышами" (с.108. На с.106 - рисунок цієї церкви з дзвіницею).
Згадує цю церкву В.Січинський у книзі "Дзвіниці і церкви Галицької України ХVІ-ХІХ ст." (Львів, 1925). Не оминули її увагою й сучасні мистецтвознавці. "На протилежному боці Серету знаходиться Старий Чортків, де збереглася Успенська дерев'яна церква - можливо, найстаріша на Поділлі",- писав у 1968 році Г.Н.Логвин у широковідомій книзі "По Україні".
"Успенская церковь, 1635 г. (ул. Котовского, 12), охр. н. 685, - інформує найновіше видання "Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР" (Киев, І986, т.4, с.89-90). Памятник принадлежит к самобытным произведениям подольской школы народной деревянной архитектуры." Тут же вміщено і фото, і план церкви.
Прекрасне фото, яке покликало мене в дорогу, щоб власними очима оглянути самобутній твір народних зодчих і відпочити душею серед вікової краси. Та ба, не відаю, звідки упорядники останнього видання взяли це фото - нинішній стан церкви викликає гірке здивування. Подвір'я церкви забудоване гаражами (можливо, приватними) і ницими сарайчиками. З протилежного боку - котельня з чорним задимленим страхопудом комина, що перевищує церковну баню. Подвір'я довкола пам'ятника заросло полином та будяками. Бруд, сміття, нехлюйство. Чортківські власті запевне вирішили, що не варто тратити гроші на міські туалети без води - нехай, мовляв, наші "цивілізовані європейці" використовують для своїх нужденних потреб церковне приміщення... Досить зазирнути у вирубаний під самісінькою охоронною таблицею, що гласить "ОХОРОНЯЄТЬСЯ ДЕРЖАВОЮ", отвір, щоб переконатись у цьому. З сумним сарказмом питаю себе: так що ж тут "охороняється"? ...
Керівники Товариства охорони пам'яток архітектури й історії у Чорткові запевне дістають непогані дотації у вигляді зарплат до своїх пенсій військових відставників за таку дбайливу "охорону" народного добра. І нидіє на наших очах не просто церква, а совість і сумління народу. Чому так байдуже дивляться на руйнацію одного з найцінніших пам'ятників громадяни Чорткова, зокрема, молодь? Хто підніме з руїн виплекану колись руками давніх майстрів архітектурну окрасу, куди несли свої жалі і сподівання діди та прадіди, де складали свою пам'ять і віру у кращі дні, де єднались у почутті добра і милосердя?
І чи не час уже видавати не прикрашені старими фотографіями "пам'ятники…", а "фотодокументи нашого дикунства"?"

Фотографія до замітки Ярослава Лемика, 1987 р.

Notice the difference between the structure condition in the picture taken in 1987 and in the photo from the MTA edition of 1986 (taken presumably in the early 1980s)

Загальний вигляд [ПГА, т. 4, с. 90]

План [ПГА, т. 4, с. 90] [ПГА, т.4, с.88-89]: По ул. Котовского, 12. Перестраивалась. Деревянная, основные объемы равновысокие, накрыты общей гонтовою крышей с декоративной главкой на коньке. Опасание на выпусках венцов срубов окружает периметрально сооружение и согласуется с формой крыши. Два дополнительных сруба, прилегающие с севера к апсиде и нефу, пристроены в XIX в.
В интерьере все объемы пространственно объединены. Низкий, без естественного освещения бабинец имеет верхний ярус хоров, выходящих в неф фигурным вырезом. Перекрытия плоские.
Памятник принадлежит к самобытным произведениям подольской школы народной деревянной архитектуры.


Photo by Olena Krushynska, March 2008.

Photo by Olena Krushynska, March 2008


["Земля Тернопільська". Туристичний путівник. - Тернопіль: Джура, 2003. С.138]:
Друга після замку за віком історико-архітектурна пам'ятка міста - церква Успення Пресвятої Богородиці - будувалась у 1581-84 роках з ініціативи ремісників Чорткова кушніра Миколи Драчука та швеця Гаврила Журавля. Тричі церква зазнала руйнувань під час нападів на місто турків і татар: у 1593, 1617 та 1640 роках. Щоразу відбудовували її майже заново. Храм як пам'ятка історії та архітектури цінний тим, що він дуже рідкісного типу, одна з найстаріших церков на Поділлі. Це - тридільний храм хатнього типу із двоспадовим дахом, на якому вежа з хрестом. У радянські часи, в умовах панування більшовицько-атеїстичної пропаганди, церкву документально вважали важливою історико-архітектурною пам'яткою, однак нею не цікавились і не оберігали. Повністю реставрували її в умовах незалежної України.


Photo by Ihor Khoma, May 2006

Photo by Ihor Khoma, May 2006




© 2007-2009, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.






Чортків на сайті "Украина - фотопрогулки"

[an error occurred while processing this directive]