|
|
Rozluch
Rozluch, Turka district,
L`viv region.
Show on map
|
Помилуйтеся на не-пам'ятку. І покажіть другу таку споруду деінде в Україні
Правильно ця стеля з вістрями називається так: "поліхромовані гостроколи склепінчастого
перекриття інтер'єру"
Тільки вдома, на максимальному збільшенні фотографії стелі,
мені вдалося краще розгледіти отих херувімів. Кидається в очі відмінність між
розмито-плямистою фарбою на стелі і личками ангелів. Таке враження, що вони
наклеєні зверху, як аплікація. Може, так і є?
Кадри з фільму жахів. Так виглядає нижня частина стін розлуцького костелу
Храм розташований в історичному центрі села (оскільки, в малих німецьких колоніях
під храм відводили одну з центральних ділянок у поселенні з обов'язковою
орієнтацією його вівтарної частини на схід (з незначним відхиленням на північ або південь))
- на пагорбі, над південним берегом потоку. Вівтарем зорієнтований на південний схід.
А завдяки стрімкому неоґотичному завершенню вежі, об'єкт є домінантою в
навколишньому середовищі. Розпланувальна система села - ландшафтна.
Первісно навколо храму був цвинтар, огороджений плотом (тепер на цій території -
сільська забудова), а біля головного входу була Різьба Матір Божа - кам'яна, на
стовпі, напевно "народна" (втрачена). Тепер територія навколо святині не впорядкована,
обмежена із заходу - потоком та центральною вулицею села - вул. Шевченка, з півночі
та сходу - садибами, з південного заходу - стежкою та потоком від території дерев'яної
початкової школи. Ліворуч від головного входу до храму росте старий ясен. Загалом,
територія поросла травою.
За типологією - сакральна споруда. Загальні розміри об'єкта - 18,86 х 8,57 м;
висота - 19,44 м. Храм дерев'яний, зрубної конструкції ("у ластівчиний хвіст"),
верхній ярус вежі - каркасної, ззовні шальований; на кам'яному підмурівку. Тип
перекриття - дерев'яні балкові. Тридільний в плані - з видовженою навою (однонавовий)
та вужчим гранчастим вівтарем, зверненим на південний схід. З півночі до вівтаря прилягає
прямокутна захристія (добудована у 1933 р.), всередині декорована багатопрофільованим
карнизом. Вхідний отвір та вікно до захристія - прямокутні. З заходу до костелу примикає
крухта (притвір), над якою здіймається квадратна в плані двоярусна вежа. Головний вхідний
отвір притвору - прямокутний, завершений уступом, в профільованому обрамуванні. Над ним -
двосхилий дашок, опертий на кронштейни, декорований гостроколами, а вище - кругле вікно.
Другий ярус вежі з віконними отворами з лучковим завершенням, що замикаються віконницями;
завершує його багатопрофільований карниз, над яким чотири щити, оздоблені псевдомасверковим
декором, що складається з мотивів чотирилисника, а також високого восьмигранника між ними,
звінчаного хрестом. На чотирьох щитах завершення вежі, на дашку над входом до нави та даху
нави - металеві хрести. Над навою дах двосхилий, над вівтарем - п'ятисхилий, над захристієм
- трисхилий. Усі дахи вкриті бляхою. Стіни екстер'єру членує горизонтальний пояс на рівні
0,92м над відміткою ±0,000м.
Стіни інтер'єру горизонтально почленовані завдяки пофарбуванню. Наву та вівтарну
частину розмежовують широка "веселкова" балка і балюстрада. Музичний хор - дерев'яний,
доступний стрімкими сходами. Нава і вівтар перекриті склепінням із багато різьбленими
поліхромованими гостроколами. В захристії і крухті - пласкі стелі. Вікна - прямокутні,
замкнені гострим луком (у вівтарі вужчі, ніж у наві), по два в стінах нави і по одному
в стінах вівтаря, верхніми рівнями врізані в підсклепінну фасету. Вікна мають пласке
обрамування. В західній стіні - два круглі віконечка; на осі апсиди також віконце з
псевдомасверковим декором у формі чотирилисника. Вище, на крайніх фрагментах східної
нави є два круглі вікна.
Наявність творів мистецтва та їх опис:
Дерев'яна різьба: гостроколи головного порталу та
склепінчастого
перекриття інтер'єру (поліхромовані); хорів; проповідальниці (дерев'яна,
поліхромована, кош - восьмигранний, низом багатопрофільований "плетінками"
у формі простих масверків); балюстрада між навою та вівтарем.
Поліхромія інтер'єру - стилізована, характерна для храмів
німецьких колоністів.
Головний вівтар. ХVІІІ ст. Дерево,
столярська робота, різьблення, золочення. Висота - бл. 3,5 м. Походить з
іншого римо-католицького храму. Типовий витвір львівської або перемиської шкіл другої
половини ХVІІІ ст. Виконаний у стилі бароко. Композиційним акцентом виступає
заглиблена ніша з вівтарним образом (тепер втраченим), виділена значними виступами
бічних крил вівтаря, оформлених спареними пілястрами та золоченими колонами. Верхню
частину вівтарної конструкції оформлює розвинений профільований антаблемент з типово
бароковим завершенням. Крім вівтарного образу - Серце Ісуса, втрачені всі скульптурні
елементи та різьблений декор. Стан твору незадовільний.
Сповідальниця - дерев'яна.
Втрачені: кам'яна скульптура - Матір Божа на стовпі, напевно - витвір
народного митця, що знаходилась біля головного фасаду; дерев'яні скульптури з інтер'єру -
св. Тереза та Христос у гробі; образи (11), з них - один великий (олійний, на полотні) і
10 старих на папері; дзвони (2): а) вагою 32 кг, ще з періоду до І світової війни; б) вагою
21 кг, фундований Ігнацієм Хеуґером, напевно 1934 р.
Фасади. План. Обміри та креслення виконані О. Мер'є, 2003 р.
Окрім костелу в Розлучі, в Перемиській дієцезії були зведені ще два дерев'яні
неоґотичні храми: один збережений - у Вовчому
(1900 р.), а один розібраний 1946 р., відомий лише за виглядом екстер'єру - в Сянках
(зведений перед 1907 р.). Аналогами цих святинь були три відомі храми німецьких колоністів
на теренах сучасної Івано-Франківської області у: с. Боднарів Коломийського districtу -
дерев'яний костел Пресвятого Серця Ісуса кінця 80-х років ХІХ ст., згорів у 40-х рр.
ХХ ст.; с. Підмихайля Калуського districtу - дерев'яний костел 1880-1881 рр.,
освячений 1882 р. під титулом св. Архангела Михаїла, згорів у 80-х роках ХХ ст.; обидва
зведені старанням о. Адальберта Кляйна; смт Вигода Долинського districtу Івано-Франківської обл.
- дерев'яний костел Божого Тіла (1900 р.), арх. Юзеф Вехрштайн зі Старого Мізуня.
ДЕРЕВ'ЯНІ ОДНОВЕЖЕВІ ХРАМИ НІМЕЦЬКИХ КОЛОНІСТІВ ГАЛИЧИНИ У:
а) с. Підмихайля Калуського districtу Івано-Франківської обл. (1880-1881 рр.), фото 30-х років ХХ ст.;
б) с. Боднарів Коломийського districtу Івано-Франківської обл. (кінця 80-х років ХІХ ст.),
фото 30-х років ХХ ст.;
в) смт Вигода Долинського districtу Івано-Франківської обл. (1900 р.);
г) с. Вовче Турківського districtу Львівської обл. (1900 р.), фото О. Мер'є, 2007 р.;
д) с. Сянки Турківського districtу Львівської обл. (перед 1907 р.), архівні фото.
1. Гайда Ю., Шуптар В. Турківщина: історія населених пунктів. Монографічний опис. -
Ужгород: Патент, 2002. - с. 454.
2. Мер'є О.
Дерев'яні костели Львівщини першої половини ХХ ст. // Вісник
Укрзахідпроектреставрації, 2005, число 15, С.54-61
3. Мер'є О. Архітектура дерев'яних храмів німецьких колоністів Турківщини поч. ХХ ст.
// Вісник НУ "ЛП" №585. - Львів, 2007. - С. 91-96.
4. Quirini-Poplawski R. Kosciol filialny p.w. Sw. Franciszka Borgiasza w Rozluczu.
// Materialy do dziejow sztuki sakralnej na ziemiach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej.
Redakcja naukowa Jan K. Ostrowski. Czesc I. Tom 5. Koscioly i klastory rzymskokatolickie
dawnego wojewodztwa Ruskiego. - Krakow: Miedzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, 1995.
- S. 135.
5. Ruszczyk G. Drewniane koscioly w Polsce. Tradycja i nowoczesnosc. Warszawa, Instytut
Sztuki Polskiej Akademii Nauk. 2001. - S. 74.
6. Slownik geograficzny krolewstwa Polskiego i innych krajow slowianskich. T. ІХ. -
Warszawa, 1888. - S. 839-841.
© 2008, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.
|
Костел увійшов у путівник від автора цього сайту "44 чотири
дерев'яні храми Львівщини"
Розділ "Костели"
Інший неоготичний костелик поч. ХХ ст.:
Вовче
Стаття О.Мер'є "Дерев'яні костели Львівщини першої половини ХХ ст."
| |
| |
[an error occurred while processing this directive]
|