To the homepage
    home


     Dnipropetrovs'k region

         Novomoskovs'k district

Novomoskovs'k

     Kherson region

         Beryslav district

Beryslav

     Kirovohrad region

         Novoarkhanhels'k district

Yatran`

         Oleksandrivka district

Birky
Ivanivka

         Znamianka district

Yukhymove

     Luhans`k
Roven`ki

     Odesa region

         Balta district

Obzhyle

     Sumy region

         Konotop district

Konotop

         Lebedyn district

Bobrove
Lebedyn

         Okhtyrka district

Bakyrivka

         Romny district

Plavynysche
Pustovijtivka
Ripky

         Shostka district

Pyrohivka

     Zaporizhzhia region Zaporizhzhia (Khortytsia)

Фото Дмитра Леонтьєва:

Фото Дмитра Леонтьєва
Фото Дмитра Леонтьєва
Фото Дмитра Леонтьєва

Zaporizhzhia (Khortytsia)


Zaporizhzhia, Khortytsia island, Zaporizhzhia region. Show on map

         The Cossack Protection of the Blessed Virgin church in the complex "Zaporiz`ka Sich", 2007

Фото Дмитра Леонтьєва

Фото Дмитра Леонтьєва


Споруди комплексу "Запорізька січ" на о. Хортиця у Запоріжжі був розбудований коштом ВАТ "Металургійний комбінат "Запоріжсталь", частина будівель створена як декорації до багатосерійного фільму "Тарас Бульба" режисера В. Бортко. На території відтворені макети у натуральну величину козацьких куренів, тину та оборонної вежі, побудована невеличка церква. Комплекс відкритий для відвідувачів у 2007 р., вхід платний, передбачене екскурсійне обслуговування.


Фото Дениса Вітченка, 2007 р.

Фото Дениса Вітченка, 2007 р.


Статтю надав Денис Вітченко:

Початок будівництва історико-архітектурного комплексу одразу ж породив жваву дискусію в суспільстві та науковому середовищі. Фахівці різних галузей і всі небайдужі висловлювали протилежні думки щодо особистостей архітектури і функціонального наповнення комплексу, і навіть самій доцільності будівництва. Все це не дивно, адже будівництво велося на тому місці, де власне, Запорізької Січи ніколи не існувало! Однак, з боку прихильників будівництва лунали голоси, що новостворена "Січ" може стати вдалим матеріалізованим доповненням позитивного українського міфу про Хортицю. Наукові суперечки щодо архітектури і планування "Січі" цілком зрозумілі. Про зовнішній вигляд Запорізьких Січей історична наука має досить незначні за обсягом і розрізнені свідчення, більшість яких стосується останньої, або Нової Січи, які кожен може інтерпретувати по своєму.[1 c.79-80]


Фото Дмитра Леонтьєва

Фото Дмитра Леонтьєва


При рекреаційно-туристичному використанні заповідних територій гостро постає обумовлена об'єктивними чинниками проблема компенсації: недостатність або відсутність певних ціннісних якостей та елементів середовища (наприклад архітектурно-художньої цілісності, домінант, композиційних акцентів) може компенсуватися розвитком інших якостей і чинників. Останніми можуть бути посилення використання рекреаційних ресурсів. Та набагато важливішу роль відіграє те, що серед неспеціалістів дістало найменування "відбудови" (відновлення) втрачених пам'яток. Тут криється внутрішня суперечливість: адже згідно міжнародної практики кожна пам'ятки є унікальною, не замінимою, неповторною і невідшкодованою, Тож відновити (відбудувати) її неможливо - ні теоретично, ні практично. Але це не означає неможливості комплексної регенерації історичної забудови - накопичений за останнє століття європейський досвід свідчить, що:
- Матеріально-технічну структуру пам'ятки відновити неможливо,
- Можна означити пам'ятку, місце, яке вона займала в просторі й культурі, за допомогою певного знаку (знакової системи).
Нині в багатьох історико-культурних заповідниках України постала проблема повністю чи частково втрачених пам'яток, що вимагають певного означення на заповідних теренах. Головний методичний принцип полягає в тому, що об'єкт історико-культурної спадщини, який колись існував, компенсується (заміняється) знаком, що має більшу чи меншу міру умовності. Але цей знак ніколи не може і не повинен претендувати на те, щоб реально замінити втрачений автентичний об'єкт (принцип відмови від фальсифікації). Залежно від характеру об'єктів і конкретних умов можуть бути такі способи символічного означення як встановлення макетів у натуральну величину (цілісних чи фрагментарних), виявлення обсягових контурів споруди в сучасних конструкціях і матеріалах.[2 с.49-51]


Фото Дениса Вітченка, 2007 р.

Краєвид скансену з могили біля музею. Фото Дениса Вітченка, 2007 р.


У даному випадку річ йде не про відновлення пам'ятки на історичному місті існування, а про побудову певної історико-архітектурної атракції, що використовує так звані "мотиви реконструкції" певної будівлі чи комплексу за даними історичних свідчень чи археологічних розкопок без наявності іконографічної (зображень об'єкту) інформації. Звісно ж таке відтворення носить умовний, гіпотетичний характер, а відбудова комплексу на новому місці, віддаленому від дійсного місця розташування пам'ятки та застосування сучасних матеріалів (залізобетону в конструкціях фундаментів, руберойду під ґонтовою та очеретяною покрівлею, сучасних скобяних виробів, тощо) та технологій будівництва, остаточно надає йому характеру макету у натуральну величину, з елементами історичного "діснейленду" - де в умовній ігровій формі подається побут певної історичної спільноти (у даному разі - запорізького козацтва). Добре це чи погано - мабуть покаже час, можна тільки сказати що цей комплекс має більше відношення до туристичного менеджменту, та розбудови матеріалізованих "історичних орієнтирів" офіційної ідеології (на кшталт відтворення давніх споруд Вавилоні в Іраку часів С.Хуссейна) ніж до реставраційної справи.
Використані джерела:
1) Наталія Хортицька. Острів слави й ...невезіння // Губернія, №4-5, 2006
2) Вечерський В.В. Метод символічної реконструкції та його роль у регенерації історико-архітектурного довкілля // Проблеми регенерації історичної забудови заповідних територій населених пунктів заповідних територій населених пунктів України. Матеріали науково-практичної конференції, 8-10 червня 1994 р., Кам'янець-Подільський.

Фото Дениса Вітченка, 2007 р.

Краєвид скансену з греблі ДніпроГЕС. Фото Дениса Вітченка, 2007 р.








© 2009, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.






[an error occurred while processing this directive]