| 
  
 | 
     
 | 
    
      
       | 
         Запоріжжя (Хортиця) 
          
        м. Запоріжжя, острів Хортиця, Запорізька  область.
        
        Показати на мапі
          
    
    
      
        
                    
           
       | 
         
       |  
          
          
            
           
         Фото Дмитра Леонтьєва  
         
         
        
      
         
          
         Фото Дениса Вітченка, 2007 р.  
      
      
        
           Початок будівництва історико-архітектурного комплексу одразу ж породив жваву дискусію в 
           суспільстві та науковому середовищі. Фахівці різних галузей і всі небайдужі висловлювали 
           протилежні думки щодо особистостей архітектури і функціонального наповнення комплексу, і навіть 
           самій доцільності будівництва. Все це не дивно, адже будівництво велося на тому місці, де власне, 
           Запорізької Січи ніколи не існувало! Однак, з боку прихильників будівництва лунали голоси, що 
           новостворена "Січ" може стати вдалим матеріалізованим доповненням позитивного українського 
           міфу про Хортицю. Наукові суперечки щодо архітектури і планування "Січі"  цілком зрозумілі. 
           Про зовнішній вигляд Запорізьких Січей історична наука має досить незначні за обсягом 
           і розрізнені свідчення, більшість яких стосується останньої, або Нової Січи, які кожен може
            інтерпретувати по своєму.[1 c.79-80]
          
      
        
           
         Фото Дмитра Леонтьєва  
          
        
    При рекреаційно-туристичному  використанні заповідних територій гостро постає обумовлена об'єктивними чинниками
     проблема компенсації: недостатність або відсутність певних ціннісних якостей та елементів середовища 
     (наприклад архітектурно-художньої цілісності, домінант, композиційних акцентів) може 
     компенсуватися розвитком інших якостей і чинників. Останніми можуть бути посилення використання рекреаційних ресурсів. 
     Та набагато важливішу роль відіграє те, що серед неспеціалістів дістало найменування "відбудови" (відновлення) втрачених 
     пам'яток. Тут криється внутрішня суперечливість: адже згідно міжнародної практики кожна пам'ятки є унікальною, 
     не замінимою, неповторною і невідшкодованою, Тож відновити (відбудувати) її неможливо - ні теоретично, ні практично. 
     Але це не означає неможливості комплексної регенерації історичної забудови - накопичений за останнє століття європейський 
     досвід свідчить, що: 
 - Матеріально-технічну структуру пам'ятки відновити неможливо, 
 - Можна означити пам'ятку, місце, яке вона займала в просторі й культурі, за допомогою певного знаку (знакової системи).   
    Нині в багатьох історико-культурних заповідниках  України постала проблема повністю чи частково втрачених пам'яток,
     що вимагають певного означення на заповідних теренах.
    Головний методичний принцип полягає в тому, що об'єкт історико-культурної спадщини,  який колись існував, компенсується 
    (заміняється) знаком, що має більшу чи меншу міру умовності. Але цей знак ніколи не може і не повинен претендувати 
    на те, щоб реально замінити втрачений автентичний об'єкт (принцип відмови від фальсифікації).
     Залежно від характеру об'єктів і конкретних умов можуть бути такі способи символічного означення як встановлення макетів 
     у натуральну величину (цілісних чи фрагментарних), виявлення обсягових контурів споруди в сучасних конструкціях і
      матеріалах.[2 с.49-51]   
      
         
          
        Краєвид скансену з могили біля музею. Фото Дениса Вітченка, 2007 р.  
      
     
     
         
    У даному випадку річ йде не про відновлення пам'ятки на історичному місті існування, а про побудову певної 
    історико-архітектурної атракції, що використовує так звані "мотиви реконструкції" певної будівлі чи комплексу 
    за даними історичних свідчень чи археологічних розкопок без наявності іконографічної (зображень об'єкту)  інформації. 
    Звісно ж таке відтворення носить умовний, гіпотетичний характер, а відбудова комплексу на новому місці, 
    віддаленому від дійсного місця розташування пам'ятки та застосування сучасних матеріалів (залізобетону в 
    конструкціях фундаментів, руберойду під ґонтовою та очеретяною покрівлею, сучасних скобяних виробів, тощо)
     та технологій будівництва, остаточно надає йому характеру макету у натуральну величину, з елементами історичного
      "діснейленду" - де в умовній ігровій формі подається побут певної історичної спільноти (у даному разі - запорізького
       козацтва). Добре це чи погано - мабуть покаже час, можна тільки сказати що цей комплекс має більше відношення до 
       туристичного менеджменту, та розбудови матеріалізованих  "історичних орієнтирів" офіційної ідеології (на кшталт 
       відтворення давніх споруд Вавилоні в Іраку часів С.Хуссейна)  ніж до реставраційної справи.    
Використані джерела: 
1) Наталія Хортицька. Острів слави й ...невезіння // Губернія, №4-5, 2006 
2) Вечерський В.В. Метод символічної реконструкції та його роль у регенерації історико-архітектурного довкілля // 
Проблеми регенерації історичної забудови заповідних територій населених пунктів заповідних територій населених пунктів України.
 Матеріали науково-практичної конференції, 8-10 червня 1994 р., Кам'янець-Подільський.
    
          
             
          
         Краєвид скансену з греблі ДніпроГЕС. Фото Дениса Вітченка, 2007 р.  
      
     
      
      
  
       
      © 2009, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net) 
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України. 
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором. 
 
 
  
     
                
           
                      
                | 
                  
                   
                  
                                      
                
               
            
          |  |   
          |   |   
[an error occurred while processing this directive]
 |