Перейти на головну сторінку сайту
    на головну/home


     Львівська область
Львів-Рудно

         Бродівський р-н

Берлин
Клекотів
Руда-Брідська
Станіславчик
Язлівчик

         Буський р-н

Кути

         Городоцький р-н

Кліцько

         Дрогобицький р-н

Старе Село

         Жовківський р-н

Купичволя

         Золочівський р-н

Розваж

         Кам'янко-Бузький р-н

Тадані

         Мостиський р-н

Раденичі
Стоянці
Чижевичі

         Сколівський р-н

Сможе

         Сокальський р-н

Островок

         Турківський р-н

Вовче
Ільник
Матків-1
Матків-2
Мохнате
Розлуч

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
























Отець Владислав показує двосторонню ікону:

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.












Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Цегляні підмурівки і опорні дерев'яні конструкції

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Споруда потребує перебуває не в катастрофічному, але в досить поганому стані

Тадані


с. Тадані, Кам'янсько-Бузький р-н, Львівська область. Показати на мапі

         Костел Відвідання Єлизавети Пресвятою Дівою Марією і св. Теклі, XVIII ст.

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.


Про костел у Таданях я писала у своєму путівнику "Сорок чотири дерев'яні храми Львівщини":
Повна назва костелу в Таданях звучить польскою так: "Kosciol p.w. Nawiedzenia Najswietszej Maryi Panny i sw. Tekli", Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.що в перекладі означає "Відвідання Єлизавети Пресвятою Дівою Марією і св. Теклі". В літературі його іноді називають скорочено Благовіщенським. За радянських часів храм використовували під колгоспну комору, а з 1992 року - це знову діючий римо-католицький костел. Втім, богослужіння в ньому проводять лише у великі свята - з Кам'янки-Бузької спеціально приїздить настоятель Успенського костелу, отець Владислав.
Форми тридільного костелу, перекритого двосхилими дахами, виглядали б, напевно, досить сухо, якби усі лінії, запроектовані абсолютно прямими, такими й були. Але від віку костел набув певної, сказати б, криволінійності, що, безперечно, надає йому неповторного шарму старовини, як і скуйовджений гонт на трикутних фронтонах.

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

В інтер'єрі костелу зберігся темперний стінопис кінця XVIII ст.


Ззовні костел давно потьмянів од часу, зате всередині грає кольорами - попри всі випробування, у ньому на диво непогано зберігся темперний стінопис кінця XVIII ст. Основна кольорова гамма - сірий, охристо-червоний і золотистий по темно-синьому тлу. Зі стелі за вірянами стежить Всевидюче око, а янголи розтягують сувій з написом, що прославляє Святу Трійцю. На північній стіні - велике зображення Діви Марії. Вгорі на північній стіні нави добре збереглося зображення незвичного у наших краях чеського святого - Йоана Непомука, покровителя знеславлених. За життя він був священиком і сповідав дружину чеського короля Вацлава. Одного разу ревнивий і підозріливий король став вимагати виказати йому, у яких гріхах сповідалася королева. За відмову Йоан Непомук заплатив власним життям: його втопили у Влтаві. Але згодом тіло спливло, і над ним засяяли зорі...

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р. Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Фрагменти стінопису. Янгол

Чеський святий Ян Непомук

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р. Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Діва Марія

Янголи розтягують сувій з написом, що прославляє Святу Трійцю

Вівтарну частину від нави відділяє поперечна балка, що виконує конструктивну і декоративну функції водночас - з'єднує зруб і служить підніжжям для Розп'яття. На балці посеред напису "Ісус Назаретянин Цар Іудейський" вказано дату побудови костелу: "1734".

Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

На "веселковій" (польською - "тенчовій") балці посеред напису "Ісус Назаретянин Цар Іудейський" вказано дату побудови костелу: "1734"


Фото Олени Крушинської, березень 2007 р. Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Інтер'єр костелу

Отець Владислав пояснює сюжети стінопису



Загальний вигляд [ПГА, т. 3, с. 145] Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

[ПГА, т.3, с.144]: Датируется по надписи на балке в нефе.
Деревянный, трехчастный в плане. Состоит из квадратного нефа, меньшего граненого восточного объема и небольшого каркасного тамбура у западного фасада. Оба сруба накрыты двускатными крышами. С северной стороны к восточному срубу примыкает помещение. Конек кровли нефа венчает высокая сигнатурка. Оба объема внутри перекрыты потолком коробовых очертаний. На стенах нефа - темперная живопись конца XVIII в.
Принадлежит к лучшим памятникам народной архитектуры


Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
На старому сільському цвинтарі серед дерев та інших надгробків є могила, яку можна знайти хіба з провідником. Тут поховано ксьондза Благовіщенського костелу Тадеуша Гаєвського, пароха та каноніка цієї парафії з 1900 року. Як пишеться в епітафії польською мовою: "Був священником 33 роки, переживши 63 роки. Помер після великих і довгих страждань 5.01.1934 р. Тих, що проходять повз, просимо помолитися."


Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.
Фото Олени Крушинської, березень 2007 р.

Могила о. Тадеуша на сьогодні теж стала пам'яткою - в ніші надгробку
збереглася дерев'яна (а це велика рідкість) скульптура Спасителя.



© 2008, Olena Krushynska (derevkhramy@ukr.net)
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.






Костел увійшов у
путівник від автора
цього сайту "44 чотири дерев'яні храми Львівщини"

Туристична марка, присвячена костелу в Таданях

Костел у Таданях - туристично-маркове місце (ТМ №23)


Розділ "Костели"

Інший костел ХVIIІ ст. на Львівщині:

Костел в Раденичах Раденичі
[an error occurred while processing this directive]